Blog Aciton Day



15η Οκτωβρίου 2007 - Μέρα δράσης των blog για το περιβάλλον.



Το hellastv.blogspot.com συμμετέχει ενεργά και επιλέγει να ασχοληθεί με το θέμα διαχωρισμού του Υπουργειου Περιβάλλοντος από το Υπουργείου Δημοσίων Έργων.

Αντιγράφουμε από την καθημερινή:

Στην πρώτη κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου (1981 - 85), υπουργός ΧΟΠ τοποθετήθηκε ο Αντώνης Τρίτσης, με υπουργό Δημοσίων Εργων τον Ακη Τσοχατζόπουλο. Μετά τις εκλογές του 1985 «ο πρωθυπουργός μου ανέθεσε να συνενώσω τρία υπουργεία: Δημοσίων Εργων, Μεταφορών και Περιβάλλοντος. Θα έπρεπε όμως να είχα ενώσει τα υπουργεία Μεταφορών και Δημοσίων Εργων και όχι τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Δημοσίων Εργων. Πιστεύω ότι έκανα το μεγαλύτερο λάθος της πολιτικής μου σταδιοδρομίας», λέει στην «Κ» ο πρώτος υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Ευάγγελος Κουλουμπής. «Οπως αργότερα αποδείχθηκε, το περιβάλλον επισκιάστηκε από δημόσια έργα και το μοντέλο αυτό δεν απέδωσε τα αναμενόμενα».

«Ας είμαστε ειλικρινείς: στόχος της ύπαρξης κοινού υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ είναι να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στα δημόσια έργα, έστω και αν αυτό συνεπάγεται παραχωρήσεις στα θέματα του περιβάλλοντος», συμπληρώνει ο κ. Θοδ. Κολιοπάνος (υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1996 - 2000). «Ο διαχωρισμός του υπουργείου είναι απαραίτητος και για έναν επιπλέον λόγο: για να υπάρξει αναδιανομή ορισμένων αρμοδιοτήτων. Για παράδειγμα, οι αρμοδιότητες για τη διαχείριση των υδάτων μοιράζονται σήμερα σε πέντε υπουργεία: ΠΕΧΩΔΕ, Γεωργίας, Ανάπτυξης, Υγείας και Οικονομικών. Καταλαβαίνετε τι σύγχυση, τι συγκρούσεις και τι αλληλεπικαλύψεις υπάρχουν».


Πολλοί από όσους υπηρέτησαν το ΥΠΕΧΩΔΕ από τη θέση του υφυπουργού πρότειναν ακόμα και κατά τη διάρκεια της θητείας τους (στους πολιτικούς κύκλους βέβαια και όχι δημόσια) τον διαχωρισμό του υπουργείου. Σε κάποιους, η αντίθεση εξελίχθηκε σε πολιτική σύγκρουση: «Το 2002, λίγο πριν από τον ανασχηματισμό, έκανα μια ολοκληρωμένη πρόταση στον τότε πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, για τη δομή, τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες ενός αυτόνομου υπουργείου Περιβάλλοντος.

Πιστεύω ότι είχαμε φτάσει κοντά, άλλωστε το υποστήριζε και ο Θέμελης. Αντέδρασαν όμως πρωτοκλασάτα στελέχη, καθώς θα μειωνόταν το επιχειρησιακό βάρος του υπερυπουργείου στο οποίο στρογγυλοκάθονταν», λέει ο Ηλίας Ευθυμιόπουλος (υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ 2000 - 1). «Η θεωρία “μεγαλύτερο αντικείμενο, περισσότερη εξουσία” ήταν αυτή που κυριάρχησε και πρυτανεύει ακόμη και σήμερα. Ο Σημίτης υποχώρησε».

Στο μόνο που διαφωνούν οι διατελέσαντες υπουργοί και υφυπουργοί ΠΕΧΩΔΕ είναι το ποιο θα πρέπει να είναι το τελικό σχήμα.

Ο κ. Ακης Τσοχατζόπουλος (υπουργός Δημοσίων Εργων 1981-84) υποστηρίζει τη δημιουργία ενός δημόσιου ενιαίου φορέα που θα έχει τη συνολική ευθύνη για το φυσικό περιβάλλον. «Ο φορέας αυτός θα μπορούσε μελλοντικά να έχει τη μορφή ενός ξεχωριστού υπουργείου για το περιβάλλον, τα δάση, το νερό και τη γεωργία, με την απαραίτητη αποκεντρωμένη δομή». Η κ. Βάσω Παπανδρέου (υπουργός ΠΕΧΩΔΕ 2001-2004) υποστηρίζει την υπαγωγή των δημοσίων έργων στο υπουργείο Μεταφορών.

Ο κ. Στέφανος Μάνος είναι υπέρ της δημιουργίας ενός «παντοδύναμου» υπουργείου Περιβάλλοντος, με πλήρη ανασχεδιασμό και ανανέωση προσωπικού. Ο κ. Αχιλλέας Καραμανλής (αναπληρωτής υπουργός και κατόπιν υπουργός ΠΕΧΩΔΕ το 1990-93) πιστεύει ότι το υπουργείο θα πρέπει να συγκεντρώσει τις αρμοδιότητες διαχείρισης των υδάτινων πόρων και των δασών, ενώ ο κ. Χρήστος Βερελής (υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1996-2000) θεωρεί ότι το νέο υπουργείο Περιβάλλοντος δεν θα πρέπει να έχει την αρμοδιότητα για την άσκηση χωροταξικής πολιτικής.

Στέφανος Μάνος

υφυπουργός Δημοσίων Εργων 1977-80, υπουργός ΧΟΠ 1980-81, υπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1990-91

Χρειάζεται ένα παντοδύναμο υπουργείο Περιβάλλοντος, το οποίο να επιβάλλει την πολιτική σε όλα τα περιβαλλοντικά ζητήματα και να συντονίζει τις σχετικές δράσεις. Ομως, αν απλά χωριστεί το υπάρχον σχήμα, τότε θα δημιουργηθεί ένα υποβαθμισμένο από πλευράς προσωπικού υπουργείο. Πρέπει να ανασχεδιαστεί πλήρως, να γίνει εξαρχής μια μεγάλη προσπάθεια.

Ακης Τσοχατζόπουλος

υπουργός Δημοσίων Εργων 1981-84

Μετά την πρόσφατη πρωτοφανούς έκτασης εθνική καταστροφή, αποτελεί πρώτη πολιτική προτεραιότητα η διαμόρφωση ενός στρατηγικού σχεδίου για την προστασία του εναπομείναντος φυσικού πλούτου. Εκτιμώ ότι η προστασία του φυσικού πλούτου απαιτεί αποκέντρωση. Πρέπει να μεταφερθούν εξουσίες για την προστασία, την πρόληψη και την ανάπτυξη των δασών στην περιφέρεια. Πρέπει να προχωρήσουμε στη συγκρότηση ενιαίου δημόσιου φορέα αποκλειστικά αρμόδιου για τη διαχείριση των δασών, την πρόληψη των κινδύνων και την καταστολή τους, που θα είναι αποκεντρωμένος σε όλη την Ελλάδα, θα διαθέτει υποδομή, εξοπλισμό και όλα τα μέσα. Αυτός ο νέος δημόσιος ενιαίος φορέας θα έχει τη συνολική ευθύνη για το φυσικό περιβάλλον. Στην αρμοδιότητά του πρέπει να περιληφθεί και η διαχείριση και προστασία του υδάτινου πλούτου της χώρας. Ο φορέας αυτός θα μπορούσε μελλοντικά να έχει τη μορφή ενός ξεχωριστού υπουργείου για το περιβάλλον, τα δάση, το νερό και τη γεωργία, με την απαραίτητη αποκεντρωμένη δομή.

Ευάγγελος Κουλουμπής

υπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1985-89

Οπως αποδείχθηκε, τα ζητήματα του περιβάλλοντος δεν μπορεί να είναι κάτω από τη σκιά του υπουργείου Δημοσίων Εργων. Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό υπουργείο με ρόλο συντονιστή σε όλα τα σχετικά θέματα, όπως τα δάση και το νερό. Επίσης θα έπρεπε να επανεξεταστεί η κατανομή αρμοδιοτήτων για τις πολεοδομίες, καθώς το αποκεντρωμένο σχήμα δεν έχει αποδόσει τα αναμενόμενα.

Κώστας Λιάσκας

υπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1989-1990

Αντικειμενικά, εξαιτίας των αντιτιθέμενων ρόλων ενός υπουργείου Περιβάλλοντος και ενός Δημοσίων Εργων, ο διαχωρισμός θα δημιουργήσει καλύτερες προϋποθέσεις για την προστασία της φύσης. Για παράδειγμα, θα προσεγγίσει πληρέστερα τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων: όταν καλείται να τις υπογράψει ο ίδιος υπουργός, τότε οδηγείται σε αποφάσεις κατ’ οικονομία. Πάντως, η ενίσχυση των θεμάτων περιβάλλοντος δεν είναι απαραίτητο να γίνει μέσω ενός υπουργικού σχήματος: στις ΗΠΑ την ευθύνη έχει η πανίσχυρη Επιτροπή Περιβάλλοντος. Το θέμα είναι καθαρά πολιτικό.

Αχιλλέας Καραμανλής

αναπληρωτής και μετά υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, 1990-93

Το θέμα αυτό πάντα μας απασχολούσε. Πιστεύω ότι τώρα έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για ένα μεγάλο υπουργείο Περιβάλλοντος, στο οποίο θα υπάγεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων τόσο για τα θέματα της προστασίας της φύσης, όσο και για τα θέματα χωροταξίας, οικισμού και πολεοδομιών. Δεν συμφωνώ με τη στάση του σημερινού υπουργού ΠΕΧΩΔΕ· τη στιγμή που στην Ευρωπαϊκή Ενωση λαμβάνονται σοβαρές αποφάσεις για το περιβάλλον και κατά συνέπεια για το μέλλον όλων μας, θα πρέπει οι αποφάσεις αυτές να είναι ξεκάθαρες και στη χώρα μας.

Κώστας Λαλιώτης

υπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1993-2001

Πιστεύω ότι χρειάζεται μια γενικότερη αναδιάρθρωση του κυβερνητικού σχήματος. Το υπουργείο Περιβάλλοντος θα μπορούσε να συνδυαστεί με τα υπουργεία Πολιτισμού και Τουρισμού, ενώ το υπουργείο Δημοσίων Εργων να αναλάβει την κατασκευή όλων των υποδομών του υπουργείου Μεταφορών. Επί των ημερών μου πάντως το κοινό υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ λειτούργησε σωστά, καθώς το περιβάλλον ήταν ισοδύναμο με τα δημόσια έργα. Σήμερα πιστεύω ότι χρειάζεται ένα σχήμα με ισχυρή επιτελική συγκρότηση και παρεμβατικό ρόλο, ώστε να μπορεί ο υπουργός του να λειτουργεί απερίσπαστος. Η ανάγκη ενός τέτοιου σχήματος γίνεται πιο επιτακτική και από την Ευρωπαϊκή Ενωση: στο ΕΣΠΑ (4ο ΚΠΣ) το περιβάλλον είναι σε άμεση συνάρτηση με όλες τις τομεακές πολιτικές.

Βάσω Παπανδρέου

υπουργός ΠΕΧΩΔΕ 2001-04

Βεβαίως και συμφωνώ με το διαχωρισμό του υπουργείου, ο οποίος άλλωστε περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ. Το νέο υπουργείο Περιβάλλοντος θα πρέπει να δημιουργηθεί κατά τα πρότυπα άλλων επιτυχημένων ευρωπαϊκών παραδειγμάτων. Να συμπεριλάβει και την ευθύνη χάραξης της δασικής πολιτικής και να διατηρήσει τη χωροταξία. Πιστεύω ότι τα Δημόσια Εργα θα πρέπει να ενωθούν με το υπουργείο Μεταφορών.

Γιάννης Τσακλίδης

υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1988-89, 1994-96, 2001-04

Μέχρι σήμερα καλώς ήταν ενιαίο το υπουργείο, γιατί ήταν πρώτη προτεραιότητα η προώθηση των μεγάλων έργων· σε αντίθετη περίπτωση ενδεχομένως θα υπήρχαν καθυστερήσεις ή θα χάνονταν ευκαιρίες. Με τα προβλήματα που δημιουργούνται τώρα πιστεύω ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ξεχωριστό υπουργείο, με εποπτεία σε όλα τα θέματα προστασίας περιβάλλοντος. Το οποίο όμως θα κινείται με προσοχή ώστε να μη δημιουργεί προβλήματα στην ανάπτυξη της χώρας.

Θόδωρος Κολιοπάνος

υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1996-2000

Κοινό υπουργείο Περιβάλλοντος και Δημοσίων Εργων δεν υπάρχει σε καμία χώρα· οι Ευρωπαίοι συνάδελφοί μας δυσκολεύονται να καταλάβουν γιατί όλα τα έργα πρέπει να κατασκευάζονται από ένα υπουργείο και να μην αναλαμβάνει το κάθε υπουργείο τα δικά του. Σε ένα χωριστό υπουργείο Περιβάλλοντος πιστεύω ότι θα πρέπει να συμπεριληφθεί, εκτός από τις αρμοδιότητες για τη διαχείριση των δασών και των υδάτων και το κομμάτι της ενέργειας.

Χρίστος Βερελής

υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ 1996-2000

Συμφωνώ με τη δημιουργία ενός υπουργείου Περιβάλλοντος, πιστεύω όμως ότι πρέπει να συνδυαστεί και με τους απαραίτητους πόρους. Οσον αφορά τη δικαιοδοσία του, το χωριστό υπουργείο θα πρέπει να αποσπάσει ένα σημαντικό κομμάτι του υπουργείου Ανάπτυξης, κυρίως σε όσα αφορούν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ηλίας Ευθυμιόπουλος

υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, 2000-01

Η πολύ παλιά αυτή πρόταση του περιβαλλοντικού χώρου, ξανάρχεται μετά τις πυρκαγιές. Παρά το ότι ήμουν ένθερμος υποστηρικτής, τώρα μου φαίνεται ανούσια. Ακόμη κι αν πραγματοποιηθεί, θα πέσει θύμα ανίκανων και ημιμαθών υπουργών και μιας λούμπεν γραφειοκρατίας. Νομίζω πια ότι δεν λείπει το υπουργείο, αλλά η κουλτούρα μιας πολιτικής και κοινωνικής προοπτικής (ας πούμε ευρωπαϊκού τύπου). Τα αυταρχικά καθεστώτα του ’50 και του ’60 και στη συνέχεια ο δημοκρατικός πολτός που ακολούθησε, την έχουν πνίξει για πολλές δεκαετίες.

Νάσος Αλευράς

υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ 2000-01

Ο λόγος που επέβαλλε την ενοποίηση των δύο υπουργείων, η ανάγκη ταχείας προώθησης μεγάλων έργων, έχει πλέον εκλείψει. Επιπλέον το περιβάλλον βρίσκεται σήμερα σε πρώτη πολιτική προτεραιότητα. Υπάρχει όμως ανάγκη στρατηγικού σχεδιασμού σε μεγάλο βάθος χρόνου, ώστε να αντιμετωπιστούν σωρρευμένα προβλήματα και να υπάρξουν καθαρές κατεθύνσεις στη χωροταξική πολιτική. Για να δημιουργηθεί ένα νέο ισχυρό υπουργείο δεν αρκεί να αλλάξουν οι πινακίδες στην είσοδο των υπουργείων, χρειάζονται πόροι και κατάλληλα καταρτισμένοι υπάλληλοι.

Ροδούλα Ζήση

υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ 2001-04

Ενα ξεχωριστό υπουργείο Περιβάλλοντος θα εξέφραζε ισχυρή πολιτική βούληση. Ταυτόχρονα θα λειτουργούσε καλύτερα και ως σχήμα, με ορισμένες διαρθρωτικές αλλαγές. Για παράδειγμα, να αναλάμβανε τα θέματα δασών και υδάτινων πόρων από το Γεωργίας και τα άλλα συναρμόδια υπουργεία, τα θέματα ενέργειας, βιομηχανίας και καινοτομίας από το Ανάπτυξης. Μελλοντικά θα μπορούσε να ασκήσει και διπλωματία, όπως στη Γερμανία, όπου το υπουργείο Περιβάλλοντος διαδίδει διεθνώς τις γερμανικές περιβαλλοντικές τεχνολογίες.


Σημείωση του hellastv.blogspot.com : Είναι προφανές ότι η σημαντικότερη δυσκολία του σημερινού πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή στο να προβεί στο συγκεκριμένο διαχωρισμό είναι ο ίδιος ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς ο οποίος δεν δέχεται με τίποτα τη μείωση των αρμοδιοτήτων του.

Διαβάστε εδώ και το πολύ ενδιαφέρον άρθρο του πάντα καυστικού αλλά πολλές φορες σωστού, ΠΡΕΖΑ TV.

2 σχόλια

fwties_project είπε...

ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ «ΜΑΣ» ΑΦΟΡΑ ΟΛΟΥΣ Όλοι όσοι ασχολούμαστε με την εικόνα παρακολουθήσαμε από κοντά την καταστροφή σε οικολογικό, ανθρώπινο, οικονομικό, πολιτιστικό επίπεδο. Την παρακολουθήσαμε αλλιώτικα από άλλες φορές γιατί συνέβη στο σπίτι μας, στα μέρη που γνωρίζαμε, εκεί που μεγαλώσαμε… Είναι σημαντικό να μην ξεχάσουμε μπαίνοντας στην καθημερινότητά μας αυτό που έγινε φέτος το καλοκαίρι. Για να το εμποδίσουμε να επαναληφθεί όσο περνάει από το χέρι μας.

Η ΙΔΕΑ
Η παραγωγή μιας διαδραστικής ομαδικής έκθεσης φωτογραφίας. Οι επισκέπτες θα μπορούν να γράφουν τη γνώμη τους, τις σκέψεις τους, τα συναισθήματά τους γύρω από τις φωτογραφίες. Η κάθε φωτογραφία δεν θα φέρει το όνομα του δημιουργού της, τα ονόματα των φωτογράφων θα αναγραφούν συγκεντρωτικά. ΤΟ

ΘΕΜΑ Η ελληνική φύση, πριν και μετά την καταστροφή.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Στην έκθεση μπορεί κανείς να φέρει φωτογραφίες (ρεπορτάζ ή και τοπίου) από τις πυρκαγιές, από καμένα τοπία, από τα δάση όπως ήταν πριν την καταστροφή αλλά και φωτογραφίες αναμνηστικές που δείχνουν πως κάθε ένας από τους φωτογράφους έζησε τα μέρη αυτά σε προσωπικό χρόνο, σε ένα πικνικ, σε μια εκδρομή ή φτιάχνοντας τον πρώτο του χιονάνθρωπο στη Πάρνηθα. Οτιδήποτε θέλετε, αρκεί οι φωτογραφίες να αφορούν τα μέρη που κάηκαν το καλοκαίρι.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ
Η συμμετοχή είναι εθελοντική. Ο κάθε φωτογράφος επιλέγει τις φωτογραφίες του.

ΥΛΙΚΟ ΕΚΤΥΠΩΣΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ
Χαρτί αφίσας ή φωτοτυπίας. Οποιοδήποτε άλλο υλικό είναι δεκτό με δική σας ευθύνη μιάς και οι φωτογραφίες μπορεί να καταστραφούν από τις παρεμβάσεις των θεατών. Ο κάθε φωτογράφος επιβαρύνεται το κόστος της εκτύπωσης και τη φροντίδα για τη μεταφορά και τοποθέτησή τους. Αριθμός φωτογραφιών από 1 έως 5. Μέγεθος ελεύθερο.

ΕΚΘΕΣΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Η έκθεση θα στεγαστεί στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης Φωκίωνος Νέγρη 42, από 10 μέχρι 17 Δεκεμβρίου 2007. (φωτογραφίες χώρου διαθέσιμες στα mail επικοινωνίας).

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ
Ο κάθε φωτογράφος θα φέρει και θα τοποθετήσει ο ίδιος τις φωτογραφίες του, τη Δευτέρα 10 και Τρίτη 11 Δεκεμβρίου από 07:00 μέχρι 20:00.
(σημ. επιθυμώντας και έχοντας σχεδόν εξασφαλίσει τηλεοπτική κάλυψη της ανάρτησης των έργων, είναι σημαντικό να υπάρχει παρουσία όσο το δυνατόν περισσότερων συμμετεχόντων νωρίς το πρωί, για να κοινοποιηθεί η προσπάθεια μέσω πρωινών ενημερωτικών εκπομπών, του είδους «Πρώτη Γραμμής ΝΕΤ)
Προσοχή!!! Δεν θα υπάρξουν άλλες ημέρες για την τοποθέτηση των έργων.

ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα οργανωθούν συζητήσεις για τις πυρκαγιές, τα δάση και το περιβάλλον, με τη συμμετοχή περιβαλλοντολόγων και πολιτών. Για οποιαδήποτε διευκρίνηση παρακαλώ επικοινωνήστε με τα παρακάτω emails:
Στεφανία Μιζάρα: mizar@otenet.gr
Αθηνά Καζολέα: kazolea@yahoo.co.uk

Ομάδα Διοργάνωσης Αθηνά Καζολέα Νικάνδρη Κουκουλιώτη Μαριλένα Σταφυλίδου Λουίζα Γκουλιαμάκη Στεφανία Μιζάρα

H ellikh fush prin kai meta thn katastrofh είπε...

Me megalh mas luph diepistwsame, oti den endiaferthike kai polys kosmos gia th sugkekrimenh ekthesh... to suggekrimmeno thema... isws den egine swsta h organwsh... isws den htan safes... isws... isws... isws!
To kalokairi, me ton 1o kauswna isws tha einai pio epikairo...
Kales giortes!

Από το Blogger.